South Island trip

Klassen har varit på en 10 dagars road trip runt sydön! Vi kom iofs hem för nästan en vecka sen, men jag har inte riktigt haft tid eller kraft att uppdatera bloggen... Sorry love!

Det hela började med att vi träffade självaste premiärministern, John Key, som var där för att inviga den nya skolbyggnaden. Elizabeth tyckte att det skulle vara bra om vi svenskar var där och visade upp oss.
Sedan satte vi oss i vår buss och påbörjade resan till Westport.

Nästa dag vaknade jag upp med svullna mandlar som hette duga! Så jäkla dåligt jag mådde! Och värre skulle det tydligen bli... Denna första dag åkte vi till Punakaiki där vi såg Pancake Rocks. Sedan åkte vi till Hokitika och köpte halsband av grönsten. Jag och Annica köpte till varandra då man absolut inte får köpa dessa till sig själv! Bad luck they say... Sedan åkte vi till Franz Josef vilket var en lättnad för mig för jag mådde så dåligt... Gick och la mig med en gång vi kom fram!
  
Dagen efter åkte vi först till Franz Josef Glaciär. Jag var inte så jätteimponerad... Kan dels ha berott på att det regnade och att jag mådde ännu sämre än igår. Målet för dagen var att åka till Queenstown och jag ville bara dit så snabbt som möjligt... Vi gjorde några småstopp på vägen, men kameran var inte på hugget denna dag...
 
På fredagen vaknade jag med huvudvärk och svullna mandlar... Kände för att ta bort dom själv så irriterande det är att inte kunna äta eller dricka ordentligt! Vi åkte på en liten utflykt till Kawaru Bungy där E&L hoppade från 43 m. Jag hade gärna hoppat om min hals vart bra! Fast egentligen ville jag hoppa från Nevis som är 134 m... =) Får bli nästa gång. Sedan åkte vi till en mysig liten stad vid namn Arrowtown där vi hittade en inspelningsplats från Sagan om Ringen! Efter ca 45 minuters strosande i den staden åkte vi tillbaka till Queenstown och hade resten av dagen ledigt.
  
Efter Queenstown, som jag förövrigt trodde skulle vara mycket större, åkte vi vidare till Moeraki där vi besökte Moeraki Boulders och sedan bodde vi på Jack´s Place. Helt klart det skönaste stället vi bott på under resan! Påminde mig lite om H:s farmors och farfars sommarstuga ute på Ödby Ö. På kvällen åt vi middag på Fleur´s Place. Jag hade velat ha fisk, fisk och åter fisk, men halsen sa nej så det fick bli skaldjurssoppa. Men den var god den med!


  
Nästa dag åkte vi ifrån Moeraki till Mt Cook, Nya Zeelands högsta berg på sisådär 3754 m höjd. Väldans magnifikt! Men innan vi kom till berget lunchade vi vid en artificiell sjö. Nästan hela klassen lade sig på den lilla bryggan och bara njöt av solen! Efter Aoraki (Mt Cook) åkte vi till Lake Tekapo där vi övernattade.


 
Nästa dag åkte vi först till en lite kyrka nära Lake Tekapo med jättefin utsikt. Många väljer att gifta sig här, och jag kan gott förstå varför! Sedan åkte vi nästan direkt till Christchurch med ett lunchstopp i Geraldine. Jag måste säga att jag gillar Christhurch! Gott att komma till en lite större stad igen.
 

     
Sista dagen på resan åkte vi till Kaikoura för att bland annat åka på valsafari, men tror ni vi kom så långt? NÄ!!! Kaptenen körde på ett grund när vi kommit ut ca 20 m från hamnen... Och det var en erfaren kapten!!! Sedan bokade de om oss på en annan tid, men då fick vi inte åka heller för båten var inte fixad än... Så överlag har vi haft en toppenresa, men den slutade ju sådär bra..!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0