Eurovision "Song" Contest 2011

Efter varje år jag tittar på Eurovision känner jag att nu har jag fått nog, men sen när det närmar sig den tiden på året igen blir jag så exalterad! Eurovision liksom! Kvällarnas kväll!!!

Igår hade jag som tur var morgonpasset, vilket innebar att jag var ledig på kvällen och kunde helhjärat kolla på tävlingen. Stackars M som både är engelsman och TOTALT ointresserad fick minsann böja sig och snällt sitta tyst och kolla. Till en början spelade han mest Mario Kart på DS, men sen tror jag allt att han blev lite intresserad och började kolla mer och mer. Hans favoriter var Frankrike, Italien och Moldavien. Japp... Britter i allmänhet har inget intresse alls för Eurovision och jag fick fylla i många blanka rutor för honom.

Kan man ha släppt låten innan Eurovision?

Hur väljer man vilken låt som ska tävla?
Måste man sjunga på engelska?


Han förstod inte riktigt hur det gick till i Sverige eftersom vi, till skillnad mot UK som säger till någon "Här har du en låt. Du ska tävla med den i Eurovision. Grattis.", har en lite mer utdragen process till det hela. Efter många om och med fick jag dra jämförelser med fotbollsvärlden...

Eurovision har varit ganska förutsägbart de senaste åren med alla länder som röstar på sina grannar, men iår var det ju riktigt spännande! Inte förrän det tredje sista landet röstade var det klart vem som vann! Jag gillat!

Att Sverige kom 3:a var en chock, men en väldigt bra en! =)

Vilken/vilka var era favoriter iår?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0