Främlingen i Huset - Sarah Waters

                                          

Denna boken hittade jag på Canadiana Backpackers i Toronto i maj när jag jobbade där! Tur i träff var det till och med på svenska vilket uppskattades väldigt mycket då mina böcker mestadels har varit på engelska under året i Kanada.Så varför har det tagit nästan 6 månader att läsa ut boken undrar ni? Jo, jag har inte varit den mest effektiva personen när det kommer till att läsa ut böcker det senaste halvåret... Under sommaren läste jag väl ut 2 böcker och nu under hösten har det blivit 2 till, men jag har även 4 böcker i bokhyllan som är påbörjade, men inte utlästa än.  

 

Detta är min andra bok jag läser av Sarah Waters och den är helt annorlunda mot Tipping the Velvet. Boken utspelar sig på 1950-talet i ett krigsdrabbat England. Dr Faraday åker en dag på hembesök till Hundreds Hall, ett gods där han tillbringade mycket tid som barn, och får till sin förvåning se hur förfallet huset och trädgården har blivit. Familjen Ayres, godsets ägare, ser inte mycket bättre ut de heller, men Dr Faraday känner ändå att de minnen han hade av familjen och huset som barn inte kan dra honom därifrån. Han blir snart mer än familjens läkare och dras snart in i de mystiska saker som pågår på Hundreds Hall.

 

Främlingen i Huset är en av de bästa spökhistorier jag läst på länge, men det är även en gripande historia om klasskillnader i efterkrigets England. I och med att jag läst Tipping the Velvet förväntade jag mig lite mer kärlek, kanske till och med förbjuden kärlek, men ju mer fler sidor jag vände desto mindre tänke jag på den saken. Jag rekommenderar denhär boken starkt eftersom den till och med gav mig tårar i ögonen när jag läste den! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0